NEOPLAN Skyliner wordt 50

Gepubliceerd op: 17 mei 2017
  • Vijftig jaar geleden ontwikkelde Konrad Auwärter de eerste dubbeldekstouringcar ter wereld
  • Sindsdien zijn er bijna vijfduizend NEOPLAN Skyliners verkocht
  • De zevende generatie werd geïntroduceerd in 2012 en zet het Skyliner-succesverhaal voort

Op 26 april 1967 rolde de allereerste NEOPLAN Skyliner van de productielijn. Nu, vijftig jaar later, zet ‘s werelds eerste dubbeldekstouringcar niet alleen zijn succesverhaal voort, maar kan hij ook terugkijken op een interessante geschiedenis.

In de lente van 1967 verraste de jonge Konrad Auwärter de busindustrie met een stoutmoedig plan. Hij wilde een dubbeldekstouringcar ontwikkelen, iets wat in die tijd ondenkbaar was. De jongste zoon van Gottlob Auwärter zette door en ontwierp de allereerste NEOPLAN Skyliner. Om te bewijzen dat de 12 meter lange bus geschikt was voor dagelijks gebruik, reed Auwärter ermee van Stuttgart naar Brussel. “Niemand geloofde toen dat het mogelijk was om met een dubbeldekker op de snelweg te rijden”, herinnert hij zich. “Gelukkig bewezen wij al snel dat dat het wel kon. En vervolgens besloot een aantal bekende touringcarbedrijven, zoals Götten uit Saarbrücken en TRD-Reisen uit Dortmund, in 1969 om de NEOPLAN Skyliner te gaan gebruiken.”

Ook specifieke wensen
De NEOPLAN Skyliner maakte niet alleen indruk, maar bleek ook razend populair bij zijn gebruikers. Sinds zijn introductie in 1967 zijn er bijna vijfduizend NEOPLAN Skyliners verkocht, waaronder een aantal opvallende exemplaren, zoals de Megaliner (met vier assen) en de Jumbocruiser (een gelede-dubbeldeksbus). Een aantal klanten had hele specifieke wensen. Zo is de NEOPLAN Megaliner door NASA gebruikt op Cape Canaveral en werd de NEOPLAN Skyliner door een casino in Las Vegas ingezet als shuttlebus. De koninklijke familie van Saoedi-Arabië zag in de dubbeldekker zelfs een ideale camper voor een pelgrimstocht.

Overladen met prijzen
De huidige NEOPLAN Skyliner is alweer de zevende generatie van de dubbeldekstouringcar. Hij heeft echter nog niets van zijn aantrekkingskracht verloren, getuige de vele prijzen die hij heeft gewonnen. Vorig jaar kreeg de NEOPLAN Skyliner bijvoorbeeld de IBC Award (International Bus Competition) en de duurzaamheidsprijs van Busplaner, een tijdschrift voor touringcarbedrijven en reisorganisaties. Daarbij is het inmiddels legendarische ontwerp van de NEOPLAN in het verleden overladen met internationale designprijzen. De druk op de schouders van Stephan Schönherr, ontwerpdirecteur bij MAN Bus, was dan ook groot toen hij en zijn team de zevende generatie van de Skyliner moesten tekenen.

Premium touringcarsegment
De huidige NEOPLAN Skyliner combineert duidelijke lijnen en scherpe hoeken in glas en metaal met een stroomlijn die nieuwe standaarden zet in het premium touringcarsegment. De geprezen ‘Sharp Cut’-designtaal van NEOPLAN vormt de basis voor de Skyliner-vorm en maakt de dubbeldekker direct herkenbaar als lid van de huidige NEOPLAN-familie. Traditionele elementen, zoals de naar voren hellende raamstijlen, komen in de Skyliner samen met nieuwe componenten als de spits toelopende achterruit en de opvallende voorkant.

Comfortabel en veilig
En het succesverhaal gaat verder. Want de NEOPLAN Skyliner wordt niet alleen gebruikt als luxueuze touringcar, maar overtuigt ook steeds meer openbaarvervoersbedrijven dat hij uitermate geschikt is voor een rol als intercitybus. Als Klasse II-bus biedt de NEOPLAN Skyliner zijn passagiers enorm veel ruimte en een hoge mate van comfort, bijvoorbeeld op verbindingen tussen afgelegen gebieden en regionale centra of als schoolbus. De NEOPLAN Skyliner is bovendien veilig en zuinig, dankzij een groot aantal elektronische assistentiesystemen aan boord. Hij heeft bijvoorbeeld Emergency Brake Assist, Lane Guard System, MAN AttentionGuard (dat vermoeidheid bij bestuurders kan detecteren), MAN EfficientCruise-cruise control met EfficientRoll-zeilfunctie en de elektronisch aangestuurde Comfort Drive Suspension.